»» جریان اصیل و معتبر کشور
این جریان فکری و فرهنگی، از ویژگیها و شاخصههایی برخوردار است که آن را از سایر جریانهای فکری مجزا میکند، به طور اختصار این شاخصهها عبارتند از:
1. اصل خدا محوری؛ یعنی اعتقاد به این واقعیت که، همانطور که خدا جویی و خدا پرستی به عنوان یکی از گرایشهای فطری مطرح است، خدا شناسی فطری نیز به دو صورت شناخت «حضوری» و«حصولی» قابل طرح است به عبارت دیگر، شناخت فطری خدا هم از طریق دل و هم از طریق ذهن قابل تحقق است.
2. رئالیسم معرفتی؛ رئالیسم معرفتی یا واقع گرایی معرفت شناختی، دیدگاهی است که براساس آن، جهان به طور مستقل از ذهن انسان، وجود دارد و انسان از راه ادراک میتواند کیفیات و اشیائی را که جزئی از این جهان هستند درک کند نقطه مقابل این دیدگاه ایده آلیسم است.
3. عقلانیت مستقل؛ مؤلفه دیگر این جریان، عقلانیت مستقل است یعنی عقل در دو بعد نظری و عملی، به طور مستقل «بدیهات» را درک میکند.
4. جامعیت اسلام؛ عقلانیت اسلامی بر این باور است که دین اسلام جامعیت داشته و در عرصههای گوناگون زندگی بشر حضور دارد، با وجود این، به عقل و تجربه بها میدهد.
5. توجه به میراث گذشته اسلامی و شیعی؛ این جریان، برای میراث گذشته اسلامی مانند «فقه جواهری» و «حکمت صدرایی» یا «کلام خواجه نصیر الدین طوسی» یا «عرفان ابن عربی» ارزش خاصی قائل است ولی در عین حال از نقد و بازسازی این آثار نیز فاصله نمیگیرد.
6. دغدغه دین و مدرنیته؛ جریان عقلانیت اسلامی، دغدغه کشف نسبت دین و مدرنیته یا ما و غرب را دارد و از این جهت در برابر جریانهایی همچون جریان سنتی و سلفی قرار میگیرد که چنین دغدغه ای را ندارند.
7. منطق فهم دین؛ ویژگی دیگر جریان عقلانیت اسلامی، اعتقاد به دین اسلام با بهره گیری از قرآن و سنت پیامبر اعظم(ص) و اهل بیت(ع) با پرهیز از تفسیر به رأی و تفسیر التقاطی است. در اصطلاح فرهنگ تخصصی دینی، روش بکارگیری این منطق را «اجتهاد» مینامند.
8. توسعه کوثری در برابر توسعه تکاثری؛ یعنی اعتقاد به یک مدل بومی از توسعه که در عین ایجاد پیشرفت و آبادانی جوامع اسلامی، بر عدالت و معنویت نیز تأکید میکند.
نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سعید سلیمی ( جمعه 90/7/15 :: ساعت 10:14 صبح )
»» حضرت معصومه (س) کیست
حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام، دختر حضرت باب الحوائج امام موسی بن جعفر(ع) در اول ذیقعده سال 173 هـ .ق در خانه امامت و ولایت، از مادری پاک و متقی به نام تُکتم یا نجمه خاتون دیده به جهان گشود.
در خاندان عصمت و طهارت رشد کرد و از محضر دو امام همام بهره ها برد و به حد کمال و بالندگی دست یافت. زنی عاقل، عابد، کریم، محدث و باتقوا بود. به القابی مانند معصومه، کریمه اهل بیت، طاهره، برّ، تقیّه، رضیِه، سیده، حمیده، رشیده، نقیه، مرضیه و اختالرضا معروف و مشهور است.
مأمون، خلیفه عباسی برای این که بتواند سیاست های خائنانه خویش را در جامعه مسلمین محقق سازد، در سال 200 هـ .ق امام علی بن موسی الرضا(ع) را به خراسان دعوت کرد و با زور ایشان را به پذیرش ولایت عهدی مجبور نمود.
حضرت معصومه در سال 201 هجری قمری، به شوق دیدار برادر به همراه گروهی از برادران و غلامان و کنیزان، مدینه را به قصد مرو ترک کرد. وقتی که کاروان به ساوه رسید، جنگ سختی بین آنها و معاندین اهل بیت درگرفت که منجر به شهادت 23 تن از همراهان آن حضرت گردید. مردم قم وقتی این فاجعه دل خراش را شنیدند، به ساوه رفتند و آن بانوی بزرگوار را به قم دعوت کردند.
دختر امام کاظم(ع) در میان استقبال پرشور مردم وارد قم گردید و 17 روز با تن بیمار و رنجور، به زندگی خود ادامه داد و سرانجام در دهم ربیع الثانی 201 هـ .ق در دیار غربت جان به جان آفرین تسلیم نمود. پس از عروج ملکوتی اش او را غسل دادند و کفن کردند و آن جسم پاک را به باغ موسی بن خزرج بردند و بر سر این که چه کسی او را دفن کند، اختلاف افتاد؛ اما طولی نکشید که دو سوار از سمت رودخانه قم آمدند، بر حضرت بانو نماز گزاردند و او را در قبری که معین شده بود دفن کردند و بی آنکه با کسی سخن بگویند بازگشتند.
روایات درباره مقام و فضیلت زیارت حضرت معصومه(س)
1. تعدادی از اهالی ری خدمت امام صادق(ع) رسیدند. حضرت فرمود: آفرین بر برادران قمی ما. گفتند: ما اهل ری هستیم (نه اهل قم). حضرت سخن خویش را تکرار فرمود و آنان چندین بار گفتند که ما اهل قم نیستیم و حضرت هم چندین بار فرمود که ای برادران قمی ما خوش آمدید. سپس حضرت فرمود: «إِنَ لِلّهِ حَرَماً وَ هُوَ مَکَةُ وَ إِنَ لِلرَّسُولِ (ص) حَرَماً وَ هُوَ الْمَدِینَهُ وَ إِنَ لِأَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ(ع) حَرَماً وَ هُوَ الْکُوفَهُ وَ إِنَ لَنَا حَرَماً وَ هُوَ بَلْدَهٌ قُمَّ وَ سَتُدْفَنُ فِیهَا امْرَأَهٌ مِنْ أَوْلَادِی تُسَمَّی فَاطِمَةَ فَمَنْ زَارَهَا وَ جَبَتْ لَهُ الْجَنَةُ؛ خداوند حرمی دارد که مکه است و رسول خدا حرمی دارد که مدینه است و برای امیرالمؤمنین حرمی دیگر است که کوفه است و برای ما اهل بیت حرمی دیگر است که آن شهر قم است و به زودی بانویی از اولاد من در آن دفن می شود که نامش فاطمه است. پس هر که او را زیارت کند بهشت بر وی واجب می شود».
راوی می گوید این سخن امام صادق(ع) پیش از ولادت حضرت فاطمه معصومه بود.
2. امام صادق(ع) می فرماید: همانا قم کوفه کوچک است. آگاه باشید که بهشت هشت در دارد که سه در از آنها برای قم است. بانویی از اولاد من در آنجا از دنیا میرود که نامش فاطمه دختر موسی است و با شفاعت این بانو تمام شیعیان وارد بهشت خواهند شد.
نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سعید سلیمی ( جمعه 90/7/8 :: ساعت 1:19 عصر )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ
بررسی صفات مورد اختلاف امام از نگاه امامیه و زیدیهمحبوبان اهیترک اولی از معصوم[عناوین آرشیوشده]