سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرگاه دانش انسان افزون شود، بر ادبش افزوده و بیم وی از پرودگارش، دو چندان شود . [امام علی علیه السلام]
اندیشه برتر
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» روشهای متداول در مباحث اعتقادی

روشهای متداول در مباحث اعتقادی در میان عالمان ومتفکران اسلامی عبارتند از :
1-
روش نقلی وظاهر گرایی:طرفداران این روش در مسایل ایمانی واعتقادی تنها استناد به آیات وروایات ومفاد ظاهری انها را معتبر میدانند،وبرای تفکر عقلی مستقل در این باره اعتباری قایل نیستند.چنان که تاویل ظواهر نقلی را هم مجاز نمیشمارند .اهل حدیث وحنابله اهل سنت واخباریهای شیعه ازطرفدارن این روش بوده اند.
2-
روش عقلی وفلسفی:در این روش فکری،عقل در مباحث اعتقادی به رسمیت شناخته شده وپیش از پرداختن به مسایل اعتقادی وایمانی به بحث وبررسی مسایل فلسفی اقدام میشودومباحث فلسفی مبادی ومقدمات لازم مباحث کلامی به شمار میاید.ابوالهذیل ونظام از متکلمان معتزلی وابواسحاق نوبختی،ابن میثم بحرانی و خواجه نصیرالدین طوسی از متکلمان شیعی وفخرالدین رازی ،عضدالدین ایجی وسعدالدین تفتازانی از متکلمان اشعری این روش را برگزیده اند.

3-روش عقلی غیرفلسفی:بر پایه این روش ،تفکر عقلی دارای اعتبارواستقلال معرفت شناختی ودینی است.ودر این باره با روش عقلی فلسفی هماهنگ است.ولی پیش از شروع به بحث در باره مسایل اعتقادی ،به بررسی مسایل رایج فلسفی به گونه ای که در کتابهای فلسفی متداول است نمیپردازد.ودر بررسی مسایل کلامی نیز نسبت به آرا فلاسفه اهتمام خاصی ندارد.
در مجموع در این روش نسبت به مباحث وآرا فلسفی موضع بیتفاوتی اتخاذ شده است.قاضی عبدالجبار همدانی از متکلمان معتزلی وشیخ مفید،سید مرتضی و شیخ طوسی از متکلمان شیعه وقاضی ابوبکر باقلانی،امام الحرمین جوینی وعبدالقهار بغدادی از متکلمان اشعری طرفداران این روش بوده اند.از اثار متکمان ماتریدی به دست میاید که انان نیز عموما چنین روشی داشته اند.

4-روش عقلی تفکیکی:براساس این روش تفکر عقلی در مباحث کلامی از اصالت واعتبار برخورداراست،ولی میان تفکر عقلی قبل از وحی وپس از ان تفکیک قایل شده است.
قبل از اثبات وحی ،عقل از نظر قلمرو ومتعلق تفکر محدودیتی ندارد.بلکه میتواند در قلمرو آفاق وانفس به تفکر پرداخته واز یافته ای معرفتی خود برای اثبات خداوند وضرورت نبوت و وحی ،استفاده کند.اما پس از اثبات نبوت و وحی قلمرو ومتعلق تفکر عقلی به داده های وحیانی محدود میشود.و برای شناخت مسایل اعتقادی تنها باید به تفکر عقلی در داده های وحیانی(قرآن وروایات)پرداخت،وتفکر عقلی مستقل ودر عرض قران وروایات پذیرفته نیست.عده ای از عالمان شیعه که از آنان با عنوان مکتب تفکیک یاد میشود طرفدار این روش بوده اند.سید موسی زرآبادی ،شیخ مجتبی قزوینی،سید مهدی اصفهانی چهره های شاخص این مکتب شناخته شده اند.



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سعید سلیمی ( جمعه 89/2/17 :: ساعت 6:26 عصر )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

بررسی صفات مورد اختلاف امام از نگاه امامیه و زیدیه
محبوبان اهی
ترک اولی از معصوم
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 3
>> بازدید دیروز: 10
>> مجموع بازدیدها: 117023
» درباره من

اندیشه برتر

» پیوندهای روزانه

آیه الله مکارم شیرازی [43]
آیه الله خامنه ای [46]
[آرشیو(2)]

» آرشیو مطالب
مهر 1388
آبان1388
آذر 1388
دی1388
بهمن1388
اسفند 1388
فروردین 1389
اردیبهشت 89
خرداد 89
مرداد 89
مهر 89
خرداد 90
شهریور 90
مهر 90
آبان 90
آذر 90
دی 90
بهمن 90
اسفند 90
فروردین 91
اردیبهشت 91
مرداد 91
مهر 91
بهمن 91
آذر 91

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی
طراوت باران
خبر روز
.: شهر عشق :.
پیامنمای جامع
سایت روستای چشام (Chesham.ir)
هدهد
دل شکسته
یکی هست تو قلبم....
عشق
علمدار بصیر
عطش (وبلاگ تخصصی ماه محرم و صفر)
راه فضیلت
شاه تور
آتیه سازان اهواز
xXx عکسدونی xXx
بهار عشق
*(حرفهای نگفته)*
حرفهایی ازجنس بهشت
یاور 313
شقایق های آتش گرفته
اللهم عجل لولیک الفرج
انان که خاک را به نظر کیمیا کنند
مقاله های تربیتی
مناجات با عشق
دکتر علی حاجی ستوده
اسلام وتشیع
بیکرانه
حضور در دولت کریمه
حقیقت شیرین
اندیشه جوان
تینا
معماری

» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان



























» وضعیت من در یاهو
یــــاهـو
» طراح قالب