»» قرآن از نگاه دانشمندان
قرآن از نگاه دانشمندان
1-"نولدکه"دانشمند وخاورشناس مشهور آلمانی ونویسنده کتاب(تاریخ قران)درباره این کتاب اسمانی مینویسد:قران با منطق علمی وروش اطمینان بخش وقانع کننده ای که دارد،دلهای شوندگان خودرا به سوی خویش توجه داده وانها را طرف خطاب قرار میدهد،همواره بر دلهای کسانی که از دور با ان مخالفت می ورزند تسلط یافته وانهارا به خود می پیوندد.
2-"توماس کارل"دانشمند معروف ومورخ مشهور اسکاتلندی میگوید:این نکته واضح است که هر کلام درست وحقیقی در دلها نفوذ به خصوص داردوحق انست که تمام کتب اعم از اسمانی وغیره در برابر قران کوچک وحقیرند.
3-"گوستاولبون"فیلسوف بزرگ فرانسوی میگوید:تعالیم اخلاقی که قران اورده است چکیده آداب عالیه وخلاصه مبادی اخلاق فاضله است وبر بسیاری از آداب انجیل برتری دارد. (نقل از دانستنیهای قران)
نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سعید سلیمی ( سه شنبه 88/7/28 :: ساعت 6:43 عصر )
»» معاد جسمانی از دیدگاه ابن سینا وصدرالمتالهین
اصل معاد یکی از اصولی است که مورد قبول همه فرق مسلمین وادیان آسمانی قرار گرفته است.ولی در نحوه ان اختلاف وجود دارد.
البته در مورد اینکه معاد بصورت روحانی باشداتفاق وجود دارد ولی در جسمانی بودن ونحوه آن اختلاف وجود دارد.ما در این نوشتار دیدگاه ابن سینا وصدرالمتالهین دو تن از مشاهیر حکمت اسلامی رو بیان میکنیم.
ابن سینا معاد جسمانی رو با دلایل عقلی اثبات میکند اما در مورد معاد جسمانی میگوید:"عقل انسان ازدرک چگونگی و کیفیت معاد جسمانی عاجز است ولی از آنجا که شرع به وجود چنین معادی قایل است وما به صدق شریعت اعتماد داریم وجود چنین معادی رو میپذیریم هر چند که براهین عقلی بر اثبات آن نداریم."
ملاصدرا در کتاب مبداومعاد میگوید:حق اینست که آنچه در معاد بر میگردد همان بدن عنصری دنیوی است نه مانند ان.هر کس منکر چنین معادی شود منکر شریعت شده است.
ولی خود ملاصدرا با براهین عقلی نمیتواند چنین معادی جسمانی را که همان بدن دنیوی برگردد اثبات کند.ومعاد جسمانی را با بدن مثالی اثبات میکند.
البته بررسی دلایل این دو فیلسوف خارج از این نوشتار به بحثهای فراوان وپیچیده عقلی نیازمند.
(برداشت از مجله کلام اسلامی شماره 70)
نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سعید سلیمی ( یکشنبه 88/7/26 :: ساعت 6:7 عصر )
»» آیا قران کلا م بشر است یا خداوند؟
قرآن کریم معجزه جاوید همیشگی پیامبر خاتم میباشد.در طول تاریخ اشخاص وجریانهای متعددی با انگیزه های گوناگون سعی کرده اند که قران را در حد کلام بشری معرفی کنند ووحیانی بودن ان را زیر سوال ببرند تا بدین طریق ان را خطاپذیر معرفی کنند.
بنده در این نوشتار چند دلیل مهم که بر معجزه بودن این کلام ا لهی میباشد رو بیان میکنم:
1-اعجاز بیانی قران:قران کریم از نظر فصاحت وبلاغت خارج از کلام بشری میباشد.به این نکته بزرگان ادب و کلام عرب اعتراف دارند.مانند ولیدبن مغیره که از مشرکین ومخالفان پیامبر بودمیگوید:به خدا قسم که شنیدم از محمد کلامی را نه کلام انس است ونه کلام جن.دارای شیرینی عجیبی میباشد.هر روز قدر ومنزلت قرآن بالا خواهد رفت....
2-عدم تناقض واختلاف در ایات:اگر کسی قران رو به دقت بنگرد هیچ اختلاف وتضادی در ایات قران نمیبیند در حالیکه کلامهای بشری پر از تناقض گویی میباشد.این کتاب در طول بیست وسه سال بر پیامبر نازل شد اگر کلا م خود وی بود حتما دچار اختلاف میشد.خود قران در ایه 82سوره نساء به این مطلب اشاره دارد.
3-اخبار از غیب:قران مجید در موارد متعدد از غیب وآینده خبر میدهد که همه آنان متحقق شدند مثل جنگ روم وفارس.فتح مکه.عجز بشر از معارضه با قران.خبر از کثرت ذریه پیامبر از طریق فاطمه زهرا(س)
4-اخبار از قوانین هستی:مثل جاذبه عمومی زمین(رعد2).حرکت زمین(نمل 88)نقش کوهها در ثبات زمین(نحل 15).
5-جامعیت در تشریع وقانونگذاری:میتوان به طور قطع گفت که قران تنها کتابی است که به همه مسایل بشری پرداخته است مثلااعتقاد اخلاق سیاست اقتصاد...
6-امی و درس نخوانده بودن اورنده ان:پیامبر اکرم نزد هیچ معلمی نرفته بود ولی با این همه کلامی به این پر محتوایی رو اورد این نشان میدهد که دست غیبی در کار بوده است(عنکبوت489).نگار من که به مکتب نرفت وخط ننوشت به غمزه مسئله آموز صد مدرس شد.
نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سعید سلیمی ( پنج شنبه 88/7/23 :: ساعت 8:21 صبح )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ
بررسی صفات مورد اختلاف امام از نگاه امامیه و زیدیهمحبوبان اهیترک اولی از معصوم[عناوین آرشیوشده]